Сайт посвященный церковной истории

Святая София и

 Великий Новгород

История и

современность

История и современность
Яндекс.Метрика

Кликни на квадрат справа, чтобы открыть вкладки  сайта

Перепечатка в интернете разрешена при условии наличия активной ссылки на сайт " Святая София и Великий Новгород: История и современность".

Служба святителю Нифонту, епископу Новгородскому

 

ВЕ́ЧЕР

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 4.

 

Подо́бен: Я́ко до́бля:

 

Святи́телем удобре́ние/ и ревни́теля благоче́стия/ пе́сньми днесь, лю́дие, почти́м,/ любо́вию похва́льныя венцы́ плету́ще/ и кла́няющеся ра́це моще́й достоблаже́ннаго отца́,/ моле́бными гла́сы воззове́м:/ свя́те иера́рше Христо́в Ни́фонте,/ я́ко име́я дерзнове́ние к Бо́гу,/ не забу́ди, приле́жно моля́ся,/ предста́тельствовати о ста́де твое́м вы́ну.

 

Язы́к медото́чных твои́х усте́н,/ святи́телю преблаже́нне Ни́фонте,/ трость Ду́ха Свята́го су́щи,/ низложи́ горды́ню тя ненави́дящих,/ и ны́не горды́нею на ста́до твое́ востаю́щия посрами́ враги́/ и нас, во правосла́вных догма́тех укрепля́я,/ заступле́нием твои́м спаси́,/ я́ко да от чи́стыя со́вести/ любо́вию прино́сим о тебе́ Бо́гу хвале́ние.

 

Озаре́н све́том Бо́жия благода́ти,/ просия́л еси́, я́коже со́лнце, в ми́ре/ и луча́ми твои́х доброде́телей/ просвети́л еси́ мно́гия страны́,/ те́мже, указа́нием от е́же свы́ше,/ избра́н был еси́, преподо́бне,/ от всех согла́сно па́стырь слове́сному ста́ду,/ о не́мже и по отше́ствии твое́м моли́ся приле́жно,/ сохрани́тися от враго́в ненаве́тованну.

 

Сла́ва, глас 2:

 

Прииди́те, новгоро́дстии правосла́вных собо́ри,/ торжество́ днесь в ле́тней па́мяти преблаже́ннаго отца́/ любо́вию с на́ми соста́вльше,/ дади́м сла́ву Изба́вителю Бо́гу,/ я́ко даде́ нам па́стыря, и учи́теля,/ и моли́твенника о душа́х на́ших.

 

И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.

 

На стихо́вне, в Трио́ди.

 

Сла́ва, глас 4:

 

Храм Ду́ху Свято́му се́рдце свое́ устроя́я,/ хра́мы моли́твенныя ко умноже́нию сла́вы Бо́жия воздви́гнул еси́,/ я́же боголе́пно предукра́сив,/ слове́сныя своя́ о́вцы а́ки в Небе́сную огра́ду собира́л еси́/ и предлага́л им па́жить сла́дкаго и Богодухнове́ннаго твоего́ уче́ния,/ наставля́я и вразумля́я на путь благоче́стия и спасе́ния,/ нань же и нас моли́твами твои́ми наста́ви,/ преподо́бне о́тче,/ я́ко да всегда́ прославля́ем Еди́наго Бо́га/ и Спа́са душ на́ших.

 

И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.

 

Тропа́рь, глас 3:

 

Я́ко сый нра́вом правосла́вных/ Восто́чныя Це́ркве преда́ний и́стинный защи́тник,/ сподо́бился еси́ вели́каго во отце́х Феодо́сия/ ви́дети по сме́рти, я́ко жи́ва,/ возвеща́юща тебе́ Ца́рствия Небе́снаго насле́дие,/ его́же неизрече́нных добро́т/ ны́не с ним неразлу́чно наслажда́яся,/ моли́ и о нас, ча́дех свои́х, Ни́фонте прехва́льне.

 

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

 

НА У́ТРЕНИ

 

Кано́н святи́телю, глас 1.

 

Песнь 1

 

Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца/ боголе́пно в кре́пости просла́вися:/ та бо, Безсме́ртне,/ я́ко всемогу́щая проти́вныя сотре́,/ изра́ильтяном путь глубины́ новосоде́лавшая.

 

Твоя́ десни́ца, Христе́ мой,/ да наста́вит мя в дне́шний день пе́ти па́мять уго́дника Твоего́,/ стира́я запина́ющия ми враги́/ и путь, страстьми́ обветша́вший, во утро́бе мое́й обновля́я

.

Благода́ть Паракли́та Твоего́ посла́в, Христе́, рабу́ Твоему́,/ призва́л еси́ в след Тебе́ тещи́:/ и́же а́бие отве́ржеся ми́ра и возлюби́ зако́н Твой,/ путь в любви́ Твое́й обновля́ющ.

 

Твое́ю мы́шцею наста́влен преподо́бный Твой, Го́споди,/ прии́де к безбу́рному приста́нищу/ в пречестну́ю Ма́тере Твоея́ Пече́рскую оби́тель,/ и бысть и́нок, и́ночествуя доброде́тельными нра́вы.

 

Просия́ дале́че доброде́тель твоя́, о́тче,/ ю́же ви́дяще, мно́зи велича́ху тя,/ и прославля́ху Небе́снаго Отца́, да́вшаго тебе́ благода́ть сицеву́ю,/ ея́же и мы да не лиши́мся твои́ми, о́тче, исправле́нии.

 

Богоро́дичен: Бу́ди ми Руководи́тельница, Богоневе́стная Де́во,/ руководя́щи на спасе́нную стезю́,/ и ду́шу мою́, страстьми́ обветша́вшую, обновля́ющи, Мари́е, Твои́ми щедро́тами.

 

Песнь 3

 

Ирмо́с: Еди́не, ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь/ и ми́лостивно в не вообра́жся,/ препоя́ши мя с высоты́ си́лою,/ е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й,/ одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.

 

Еди́н путь прав ви́дя ве́рный раб Твой,/ е́же прия́ти в жи́зни сей Крест Твой/ и Тебе́, Влады́це своему́, после́довати,/ а́бие к Тому́ спе́шно поте́кл есть,/ тем ны́не неизрече́нныя сла́вы Твоея́ насыща́ется, Человеколю́бче.

 

Еди́ному Бо́гу от чи́стаго се́рдца моли́твы твоя́ непреста́нно возсыла́я,/ немощна́го врага́ ко́зни разруши́л еси́, уби́в того́ копие́м ве́ры,/ тем прия́л еси́, святи́телю, вене́ц сла́вы от Христа́ Человеколю́бца.

 

Бде́нием и посто́м горе́ возлете́в,/ не изводи́л еси́ ума́ своего́ до́лу к скоротеку́щим/ и сицевы́м дея́нием стяжа́л еси́ виде́ние Бо́жия сла́вы,/ ю́же и нам улучи́ти моли́ Иису́са Человеколю́бца.

 

Та́ко просвети́ся житие́ твое́ пред челове́ки,/ я́ко ви́девше доброде́тели твоя́, о́тче,/ избра́ша тя на престо́л архиере́йский Нову́гра́ду, ему́же и был еси́ па́стырь,/ Пастыренача́льнику приводя́ своя́ о́вцы, Иису́су Человеколю́бцу.

 

Богоро́дичен: Пастыренача́льника Ма́ти Чи́стая су́щи,/ заблу́ждшее мя овча́ на путь пра́вый наста́ви и упра́ви живо́т мой,/ да, Тобо́ю упра́влен, сподо́блюся насы́титися сла́вы Иису́са Человеколю́бца.

 

Седа́лен, глас 4:

 

Ре́вностию зело́ о Правосла́вии подвиза́яся,/ умножа́л еси́ в па́стве твое́й сла́ву Бо́жию,/ и ны́не у́бо прославля́яся иде́же глас пра́зднующих непреста́нно,/ моли́ о чту́щих па́мять твою́, Ни́фонте, о́тче свяще́ннейший.

 

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

 

Я́ко ро́ждшая сла́вы Го́спода,/ шу́ияго нас безсла́внаго стоя́ния свобо́ждши,/ прича́стники сла́вы святы́х бы́ти сподо́би/ и просла́ви чту́щих рождество́ Твое́, Чи́стая.

 

Песнь 4

 

Ирмо́с: Го́ру Тя, благода́тию Бо́жиею приосене́нную,/ прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма,/ из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше свято́му/ во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

 

Горо́ю высокоу́мия ходя́щих смири́л еси́, блаже́нне,/ не дав междоусо́бныя бра́ни сотвори́ти,/ но благослови́л еси́ ми́ром,/ приве́д тех ко спасе́нию и любви́ обновле́нию.

 

Словесе́м апо́стольским после́дуя,/ благовре́менно и безвре́менно настоя́л еси́, о́тче,/ все́ю си́лою завещава́я свои́м овца́м не удаля́тися от за́поведей Госпо́дних/ и от пра́вильных Це́ркве Его́ преда́ний,/ я́ко та суть на спасе́ние на́ше и обновле́ние.

 

Де́рзость твою́, святи́телю, кто испове́сть,/ глаго́лал бо еси́ о свиде́ниих Госпо́дних пред цари́, не стыдя́ся диади́мы,/ тем был еси́ вторы́й Предте́ча, облича́я дея́ния беззако́нныя.

 

Те́ло свое́ не Христу́, но блуже́нию беззако́нным бра́ком предаю́щих князе́й/ дерзнове́нно обличи́л еси́,/ апо́стольски повелева́я Це́ркви свое́й и всему́ кли́ру/ сицевы́х, безчи́нно ходя́щих, отмета́тися.

 

Богоро́дичен: Беззако́ннующа мя испра́ви/ и разсвире́певшия во мне страсти смири́, Богоро́дице,/ да Тобо́ю тех свобо́дь быв, обря́щу отра́ду,/ Ты бо еси́ Еди́на всех нас спасе́ние и обновле́ние.

 

Песнь 5

 

Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием/ прише́ствия Твоего́, Христе́,/ и освети́вый Кресто́м Твои́м ми́ра концы́,/ сердца́ просвети́ све́том Твоего́ Богоразу́мия/ правосла́вно пою́щих Тя.

 

Втора́го тя Фео́дора Студи́йскаго пое́т Це́рковь Росси́йская, блаже́нне,/ де́рзости ра́ди и испове́дания/ и призыва́ет к духо́вному весе́лию любо́вию, о́тче, хва́лящих тя.

 

Ты непра́вильно ходя́щим сопротивоста́л еси́, преподо́бне,/ ника́коже соизволя́я без благослове́ния Вселе́нскаго Константи́ня гра́да Патриа́рха произвести́ на престо́л архиере́я/ и нече́стно да́ти во́лка в па́стыря овца́м, благоче́стно Христа́ сла́вящим.

 

Че́сти досто́ин еси́, свя́те,/ я́ко на честь святи́тельства главо́ю Кли́мента свята́го возводя́щим не соизво́лил еси́,/ па́че же обличи́в, с человекоуго́дники сих собо́р осуди́л еси́.

 

И́стинный сын Восто́чнаго Вселе́нскаго престо́ла сый,/ сыно́м Росси́йским не соизволя́л еси́ от пе́рвенства своего́ отстава́ти,/ но достове́рно испове́дал еси́ то испе́рва рукописа́нием утвержде́но бы́ти,/ да изволе́нием приро́днаго па́стыря своего́, Константи́ня гра́да Патриа́рха,/ все твори́мо бу́дет.

 

Богоро́дичен: Благослове́нием род челове́ческий Венча́вшая,/ благослове́ния избра́нных нас сподо́би/ и сла́ву Сладча́йшаго Сы́на Твоего́ зре́ти даждь правове́рно хва́лящим Тя.

 

Песнь 6

 

Ирмо́с: Обы́де нас после́дняя бе́здна,/ несть избавля́яй,/ вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния,/ спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же наш,/ Ты бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.

 

Обы́де тя зло́бою архиере́й, ненави́дяй пра́вды,/ не сообща́лся бо еси́ ему́, я́ко непра́ведно престо́л похи́тившу,/ но ты, о́тче, не устраши́лся еси́ того́, име́яй наде́жду на Бо́га,/ И́же есть кре́пость немощны́х и исправле́ние.

 

Удержа́ти тя, блаже́нне, не удержа́ннаго, покуша́яся, архиере́й/ наусти́ кня́зя в заточе́ние тя посла́ти/ и удержа́ самаго́, язы́ка же твоего́ не удержа́,/ обличи́л бо еси́ того́, я́ко незако́нно престо́л похи́тивша.

 

Словеса́ твоя́ бы́ша меч беззако́нным,/ и́мже посе́кл еси́ тех неи́стовство,/ сего́ ра́ди и ненави́дяху тя и престо́ла отлучи́ша,/ но ты не малоду́шествовал еси́, о́тче,/ блаже́нства изгна́нных пра́вды ра́ди наде́яся.

 

Обличе́ние твое́, святи́телю Ни́фонте, я́зва бысть нечести́вым,/ снеда́ше бо их я́ко законопресту́пных,/ и распыха́хуся сердцы́, скреже́щуще зубы́ зве́рски,/ хотя́ще тя растерза́ти.

 

Богоро́дичен: Обыдо́ша нас мы́сленнии зве́ри, скреже́щуще зубы́,/ и ра́дуются о поги́бели на́шей,/ но Ты, я́ко сильна́ в кре́пости, Де́во, сокруши́ им че́люсти/ и нас испра́ви проти́ву тем ста́ти,/ Ты бо еси́ кре́пость немощны́м и исправле́ние.

 

Конда́к, глас 5:

 

Ре́вности дре́вних оте́ц/ в тве́рдом и́стинных догма́т хране́нии подо́бяся,/ крепкоу́мне Ни́фонте,/ не восхоте́л еси́ восхи́тившему самово́льне престо́л Митропо́лии Кли́му сослужи́тель бы́ти,/ избра́нному же на се от всех, поко́рся,/ священноле́пне с ним служи́л еси́/ и, жизнь свою́ сконча́в,/ обре́л еси́ безконе́чное Ца́рство Христо́во.

 

Песнь 7

 

Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пещь/ разсмотря́ем, ве́рнии,/ я́коже бо о́троки спасе́ три Превозноси́мый,/ мир обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л,/ хва́льный отце́в Бог и препросла́влен.

 

Ты, о́тче блаже́ннейший, в оби́тели многочуде́сней, я́ко в Черто́зе Небе́сном живы́й,/ ра́дуйся, благода́рственная воздава́л еси́ всех Цари́це и Сладча́йшему Сы́ну Ея́, поя́:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

 

Дерзнове́нно став, преподо́бне, Правосла́вия ра́ди,/ лиши́лся еси́ от законопресту́пных престо́ла своего́,/ но престо́л тебе́ гото́вяшеся во огра́де Небе́сной,/ я́ко и́стинному свиде́телю пра́вды.

 

Ви́дя Пастыренача́льник о́вцы твоя́, укосне́нием твои́м смяте́нны,/ па́ки тя па́стыря им подае́т,/ и́бо зло творя́й пра́ведным судо́м Бо́жиим сам зло сугу́бо прия́т/ и отлучи́вый тя престо́ла сам отпаде́ престо́ла.

 

Христолюби́вый князь Гео́ргий, Изясла́ва пра́ведно с престо́ла княже́ния изгна́в,/ со мно́гою че́стию отпусти́ тя на престо́л твой,/ на не́мже узре́вше тя, о́вцы твоя́, преподо́бне, с ра́достию воспе́ша:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

 

Богоро́дичен: Пра́ведно низпа́дший род челове́ческий от Бо́жия благода́ти/ возста́вила еси́ пречи́стым рождество́м Твои́м, Богома́ти,/ сего́ ра́ди ра́достно пое́т Ти во вся ро́ды, Благослове́нная.

 

Песнь 8

 

Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы,/ я́коже в горни́ле,/ добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода,/ по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

 

В пещи́ искуше́ний и в пла́мени ласка́ния законопресту́пных/ егда́ тебе́ неопали́вшася слы́ша Вселе́нский Константи́ня гра́да Патриа́рх,/ ублажи́ му́жество твое́, о́тче, и причте́ тя к дре́вним испове́дником,/ с ни́миже ны́не пое́ши Го́спода во ве́ки.

 

Ви́дя твое́ дерзнове́ние, в кни́зе живы́х напи́сано,/ Патриа́рх Константи́ня гра́да присла́ и свое́ к тебе́ напи́санное посла́ние,/ в не́мже ублажа́ше твою́ о Правосла́вии ре́вность,/ ю́же помина́юще, и сы́нове росси́йстии превозно́сят Го́спода во ве́ки.

 

Сугу́бым жела́нием распала́емь, святи́телю, спе́шно прише́л еси́ в град Ки́ев,/ жела́я Богома́тери в оби́тели Пече́рской и преподо́бным отце́м поклони́тися,/ та́кожде от гряду́щаго архиере́я благослове́ние прия́ти./ Те́мже ди́вно виде́ние ви́дети сподо́бился еси́,/ я́ко святы́й Феодо́сий глаго́ла тебе́:/ отсе́ле бу́деши с на́ми неразлу́чно, сла́вя и поя́ Го́спода во ве́ки.

 

Я́ко птене́ц, любя́ гнездо́, на холме́ Пече́рском от Чи́стыя Голуби́цы созда́нное,/ любе́зно жела́л еси́ в нем жи́ти неисхо́дно,/ а́ще же и привлече́ тя жела́ние сицево́е,/ но Бо́жий Про́мысл угото́ваше отше́ствие твое́ от вре́менных к ве́чным.

 

Богоро́дичен: Птене́ц есмь, в Твое́й огра́де, Влады́чице моя́, рожде́нный,/ но низпадо́х, уловле́н бесо́вскими прило́ги,/ оба́че молю́ся: приведи́ мя па́ки во о́ну,/ да иде́же нача́ло, та́мо и кончи́ну прииму́ благу́ю/ и со святы́ми отцы́ превозношу́ си́лу Твою́ во ве́ки.

 

Песнь 9

 

Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́/ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная/ и ны́не на нас напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пещь,/ да Тя, Богоро́дице,/ непреста́нно велича́ем.

 

О́бразом чу́днаго виде́ния извести́ тебе́, свя́те, всех Влады́ка,/ я́ко и́маши по труде́х в поко́йная отыти́ места́,/ иде́же сла́вят немо́лчно Тро́ицу Пресвяту́ю а́нгельския си́лы,/ Ю́же и мы с ни́ми велича́ем.

 

В то́нок сон низве́дся,/ возмне́лся еся́, о́тче, в це́ркви Пече́рской стоя́, простира́ти к Пречи́стей Богоро́дице мольбу́,/ да ви́диши лице́ блаже́ннаго Феодо́сия,/ и бысть, я́коже восхоте́л еси́.

 

По жела́нию твоему́, в виде́нии не́кто от бра́тий, пое́мь, преподо́бне,/ приведе́ тя ко блаже́нному Феодо́сию,/ его́же ра́достне узре́в, я́лся еси́ за но́зе и благослове́ния сподо́бился еси́./ Жела́нием сего́ и мы одержи́ми, Тро́ицу Пресвяту́ю велича́ем.

 

О сла́дкаго гла́са!/ О, до́браго целова́ния отца́ на́шего,/ рече́ бо: отсе́ле бу́деши с на́ми, и показа́ ти сви́ток, в не́мже бе напи́сано: се аз и де́ти мои́./ Сей глас и мы да услы́шим, мо́лимся Бо́жией Ма́тери,/ и при́сно Сию́ с тобо́ю, о́тче, велича́ем.

 

Богоро́дичен: Ра́дуйся, сви́тче, Пресвята́я Де́во,/ в Тебе́ бо написа́ся пе́рстом Бо́жиим Предве́чное Сло́во./ Ты же нас напиши́ во сви́тце с рабы́ Твои́ми,/ вы́ну бо о сем Тебе́ мо́лимся и пе́сньми Тя велича́ем.

 

Светилен:

 

А́нгельски на земли́ пожи́в,/ А́нгелом сожи́тель яви́лся еси́,/ преста́вився бо от ни́жних, к Вы́шним отше́л еси́,/ иде́же предстоя́ Влады́це всех Бо́гу,/ моли́ о чту́щих па́мять твою́, Ни́фонте блаже́нне.

 

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

 

Вы́шних чинонача́лий превы́шшая су́щи,/ нас, ни́жних, не отступа́й,/ но при́сно с на́ми бу́ди, свобожда́ющи от вся́ких наве́тов,/ Твою́ бо кре́пкую о нас по́мощь ви́дяще,/ никто́же воста́нет на ны.

 

На хвали́тех стихи́ры, глас 4:

 

В благонаро́читый день па́мяти Богоно́снаго отца́/ прииди́те, христоимени́тии лю́дие, ра́достно взыгра́ем,/ пе́сни похва́льныя принося́ще,/ и, сла́достию духо́вною учрежда́ющеся,/ любо́вию возопии́м:/ Ни́фонте, о́тче свяще́ннейший,/ моли́ся Христу́ Бо́гу/ о спасе́нии душ на́ших.

 

Плодоно́сим ти, о́тче преподо́бне,/ в дне́шний день любо́вию пе́сненныя да́ры,/ помина́юще исправле́ния твои́х доброде́телей,/ и мо́лимся Христу́ Бо́гу,/ я́ко да, вре́дных помышле́ний избежа́вше,/ испра́вим жизнь на́шу в благи́х дея́ниих/ и Небе́сныя по́чести не лиши́мся/ моли́твами твои́ми.

 

Кто по достоя́нию восхвали́ти возмо́жет/ святы́я Твоя́, Христе́ Бо́же,/ я́ко, любо́вию Твое́ю уязви́вшеся,/ вся земна́я презре́ша,/ и, во пло́ти су́ще, безпло́тнаго врага́ победи́ша,/ и ны́не с Безпло́тными на Небеси́ веселя́тся,/ и́хже ликостоя́ния и нас сподо́би/ святи́теля Твоего́ моли́твами.

 

Сла́ва, глас 6:

 

Святи́телем удобре́ние и отце́в сла́ву,/ исто́чника чуде́с и ве́рных ско́раго посо́бника,/ днесь, празднолю́бнии лю́дие, в пречестны́й храм соше́дшеся,/ хвала́ми воспое́м, глаго́люще:/ ра́дуйся, подви́жниче до́брый;/ ра́дуйся, бо́дрый па́стырю слове́сных ове́ц;/ ра́дуйся, мы́сленнаго во́лка от ста́да твоего́ жезло́м ве́ры отгна́вый/ и всеце́ло е к Пастыренача́льнику твоему́ приведы́й,/ Ему́же при́сно и о нас моли́ся,/ я́ко да сохрани́мся от всех враго́в невреди́ми/ и бу́дем насле́дницы жи́зни ве́чныя.

 

И ны́не, Богоро́дичен: Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная:

 

Славосло́вие вели́кое и отпу́ст.

 

На Литурги́и слу́жба о́бща святи́телю.