Сайт посвященный церковной истории

Святая София и

 Великий Новгород

История и

современность

История и современность
Яндекс.Метрика

Кликни на квадрат справа, чтобы открыть вкладки  сайта

Перепечатка в интернете разрешена при условии наличия активной ссылки на сайт " Святая София и Великий Новгород: История и современность".

НОВГОРОДСКАЯ ПЕРВАЯ ЛЕТОПИСЬ МЛАДШЕГО ИЗВОДА
(Комиссионный, Академический, Толстовский списки)

В лѣто 6497 [989].

В лѣто 6498 [990].

 

В лѣто 6499 [991]. Посемь же Володимиру живущу в законѣ крестияньстѣ, помысли создати церковъ святыя Богородица; и пославъ, приведе мастеры от Грикь. И наченшю же ему ставити, и яко сконца церковъ, и украси ю честными иконами, и поручивъ ю ерею Анастасу Корсунянину; епископы корсуньскыя пристави служити в неи; и вда ту все, еже бѣ в Корсунѣ взялъ: иконы и съсуды и кресты честныя съ драгым камениемъ. /л.72об./

 

В лѣто 6500 [992]. Володимиръ заложи Бѣлъгород, и наруби во нь от иных град, и много людии сведе во нь: бѣ бо любя град тъ. 

 

В лѣто 6501 [993]. Иде Володимиръ на Хорваты. 

 

В лѣто 6502 [994].

В лѣто 6503 [995].

 

В лѣто 6504 [996]. И видѣ пакы Володимиръ свершену церковь, и вшед в ню, помолися, глаголя: «господи боже, призри с небеси, и вижь; и посѣти винограда своего; и сверши, еже насади десница твоя, новыя люди сиа, им же обратилъ еси сердце в разумъ познати тебе, истиннаго бога; призри на церковъ сию, юже создах недостоиныи рабъ твои во имя рожьшая тя матере и приснодѣвыя Мариа. Да аще кто помолится въ церкви сеи, то услыши молитву его и отпусти грѣхы его, молитвы ради пресвятыя богородица». Помолившюся ему, рекъ сице: «се, даю святѣи Богородици сеи от имѣниа моего и от град моих десятую часть». Положивъ, написа клятву въ церкви сеи, рекъ: «аще кто посудит сего, да будет проклят». Вдасть десятину Анастасу Корсунянину; и сътвори праздникъ великъ в тои день боляромъ своимъ и старцомъ градскымъ, и убогымъ раздая имѣниа многа. По сихь же приидоша Печенѣзи к Василеву, и Володимиръ изиде противу имъ с маломъ дружины; и съступивъшим же ся, не може Володимиръ стерпѣти /л.73./ противу им, подбѣгши ста под мостомъ, едва ся укры от противных. Тогда обѣшася Володимиръ поставити церковъ Василевѣ святое Преображение господне, егда бысть сиа сѣча. Избывъ же Володимиръ сего, постави же Володимиръ церковъ, и творяше праздникъ великъ: 300 бѣрковъсковъ меду росъсыти, и созва боляры своя и старѣишины своя и посадникы своя по всѣмъ градомъ своимъ, раздаваше 300 гривенъ убогымъ. И праздноваша князь 8 днии, и возъвращашется Кыеву на Успение святыя богородица, и ту пакы праздникъ творяше свѣтелъ, съзываше бещисленое множество народъ. Видяше же люди крестияны суща, и радовашеся душею и тѣломъ; и тако по вся лѣта творяше. Бѣ бо любя словеса книжная; слыша бо единою еуангелье чтомо: «блажени милостивин, яко тѣи помиловани будут»; и пакы: «продадите имѣниа ваша и дадите нищимъ; не скрываите собѣ скровищь на земли, идѣже тля тлить и татие подкоповают; но скрываите собѣ  имѣние на небеси, идѣже ни тля тлить, ни татье подкопають, ни крадут»; и Давыда, глаголюща: «блаженъ мужь милуя и дая»; Соломона же слыша, глаголюща: «дая нищу, богу даеть взаимъ». Си слыша/л.73об./въ, повелѣ всяку нищу и убогу приходити на дворъ княжь и възимати всяку потребу, питье и ядение, и от скотниць кунами. И устрои же и се, рекъ, яко «немощнии и болнии не могут долѣсти двора моего»; и повелѣ пристроити кола, накладше хлѣбъ и мясъ, рыбъ, овощь различныхъ, медовъ в бочкахъ, а въ другых квасъ, и возити по граду, и въпрашати: «кдѣ болнии, нищии, не могущи ходити»; и тѣмъ раздаваху на потребу. И  се же пакы творяше людемъ своимъ: по вся недѣлѣ устави пиръ творити на дворѣ въ гридницѣ, и приходити бояромъ и гридемъ и сочкымъ и десячьскым и нарочитыя мужа, при князи же и безъ князя; бывающе на обѣдѣ том множество от скота мясъ и от звѣрины, и бяше изобило всего. Егда же подпивахуся, начаша роптати на князя, глаголюще: «зло есть, даваше бо намъ ясти древяными лжицами, а не сребреными». Се слышавъ Володимиръ, повелѣ исъковати лжицн сребрены ясти дружинѣ, рекъ сице, яко «сребромъ и златомъ налѣсти не имамъ дружинѣ, а дружиною налѣзу злато и сребро, якоже дѣдъ моп и отець мои доискашеся злата и сребра дружиною». Бѣ бо Володими/л.74./ръ любя дружину, и с ними думая о строении земьскомъ и о ратех и о уставѣ земномъ. И бѣ бо, рече, живущу ему съ князи его окольними с миромъ: с Болеславомъ Лятьскымъ, Степаномъ Угорьскымъ, съ Андрѣхломъ Чьшьскым; и бѣ миръ межи ими и любовъ. Живяше Володимиръ въ страсѣ божии и умножишася разбоевѣ; и рѣша епископи Володимеру пакы: «умножишася разбоиницѣ; почто не казниши». Он же рече: «боюся грѣха». Они же рѣша ему: «то поставленъ еси от бога на казнь злымъ. а на милование добрымъ; достоить ти казнити разбоиника, нъ съ испытаниемъ». Володимиръ же отвергъ вѣры, нача казнити разбоиникы. И рѣша старци, епископи: «рать многа; а еже вира, то на оружьи и на конех буди». И рече Володимиръ: «да тако буди». И живяше Володимиръ по устроению божию и дѣдню и отьню.

 

В лѣто 6505 [997].

В лѣто 6506 [998].

В лѣто 6507 [999].

 

В лѣто 6508 [1000]. Преставися Малъфридь. В тоже лѣто преставися Рогнѣдь, мати Ярославля.

 

В лѣто 6509 [1001].

 

В лѣто 6510 [1002] Преставися Изяславъ, отець Брячиславль, сынь Володимиръ.

 

В лѣто 6511 [1003] Преставися Всеславъ, сынъ Мьстиславль, внукъ Володимиръ. /л.74об./

 

В лѣто 6512 [1004].

В лѣто 6513 [1005].

В лѣто 6514 [1006].

 

В лѣто 6515 [1007]. Принесени си въ святую Богородицю.

 

В лѣто 6516 [1008].

В лѣто 6517 [1009].

В лѣто 6518 [1010].

 

В лѣто 6519 [1011]. Преставися раба божиа Анна, цесарица Володимиря.

 

В лѣто 6520 [1012].

В лѣто 6521 [1013].

 

В лѣто 6522 [1014]. Ярославу же живущу в Новѣгородѣ и урокомъ дающю дань Кыеву 2000 гривен от года до года, а тысящу Новѣгородѣ гридемъ раздаваху; и тако даяху въси князи новгородстии, а Ярославъ сего не даяше къ Кыеву отцу своему. И рече Володимиръ: «требите В путь и мосты мостите»; хотяшеть бо поити на Ярослава, сына своего; абие разболѣся.

 

В лѣто 6523 [1015]. Хотящю ити на Ярослава Володимиру, Ярославъ же посла за море, приведе Варягы, бояся отца своего; нь богъ не дасть диаволу радости. Володимиру же разболѣвшюся, в се же время бяше у нихъ Борисъ; и Печенѣгомъ идущимъ на Русь, посла противу имъ Бориса; а самъ боляшеть велми, в неиже болѣзни скончася мѣсяца июля въ 15 день.

 

Умершю же ему на Берестовомъ, и потаиша и, бѣ бо Святополкъ в Киевѣ. И нощью межи клѣтьми проимавше помостъ, въ коверъ обертѣвше и, ужи свѣсиша и на землю, и возложьше и на санѣ, везоша и поставиша у святѣи /л.75./ Богородици, юже бѣ самъ создалъ. Се же увѣдѣвше людие, снидошася безъ числа, и плакашася по немъ, бояре акы Вперёдка земли их, и убозии яко Вперёдка и кормителя; и вложиша его въ раку мраморяну, и скуташа тѣло его с плачемь великым зѣло. Сеи же есть блаженыи князь Владимиръ новыи Костянтинъ великаго Рима, иже крестивъся самъ, и люди своя крести; тако и сеи створи подобно ему. Аще бо преже бѣ в поганьствѣ, на скверную похоть желая, но послѣже прилежа к покаянию, якоже апостолъ вѣщаеть: «идеже умножися грѣх, ту изобилуется благодать». Аще бо въ невѣжествѣ етера согрѣшениа быша, послѣди же рассыпашася покаяниемъ и милостинями, якоже глаголеть: «в нем же тя Вперёд, в том же тя сужю», якоже пророкъ глаголеть: «живу азъ, Адонаи господь, яко не хощу смерти грѣшникомъ, нь обратитися имь от пути вашего злаго». Мнози бо праведнии творяще, по правдѣ живуще, погыбают, нь воздати комуждо противу трудом и неиздреченою радостью, [юже] буди же улучити всѣмъ крестианомъ.

 

О убиении Бориса и Глѣба. Святополкъ сѣде в Киевѣ по отци, и съзва кыянѣ и нача даяти имѣние имъ; они же приимаху, и не бѣ сердце их с нимъ, яко братья ихъ бяху с Борисомъ. Борису же возвра/л.75об./тившюся с вои и не обрѣтшю Печенѣгъ, вѣсть прииде к нему, яко «отець ти умерлъ». И плакася по отци, велми бо любимъ бѣ отцемъ паче всѣх; и пришед Вперёд Алтѣ. Рѣша же дружина отня: «се, у тебе есть дружина отня и вои бещислено; пакы поиди и сяди в Киевѣ на столѣ отьнѣ». Он же рече: «не буди того мнѣ взяти, ни рукы подняти на брата старѣишаго; аще отець мои умре, то сь ми будеть во отца мѣсто». Се слышавше, разидошася раздно от него; Борисъ же стояше съ отрокы своими. Святополкъ же, исполнивъся безакониа, Каиновъ смыслъ приимъ, посла къ Борису, глаголя, яко «с тобою хошу любовь имѣти и къ отню придам ти», льстя под нимъ, како бы погубпти. Святополкъ  же прииде в Вышегород нощью, отаи призвав же Путшю и вышегородчкыя боярьци, и рече имъ: «прияите ми всѣмъ сердцемь». Рече же Путша с вышегородскыми боярьци: «можем главы своя сложити за тя». Онъ же рече имъ: «не повѣдуще никому же, шедше, убиите брата моего Бориса». Они же скоро обѣшашася се створити. О сяковыхъ бо Соломонъ рече: «скори суть пролити кровь бес правды тии бо обѣшаются крови, собрати собѣ злая; сих пути суть коньчавающих безаконие, нечестьемъ ду/л.76./шю свою емлют». Послании же приидоша на Алто поле нощью. и подступиша же ближе и слышаша глас блаженаго Бориса, поюща заутренюю: бѣ бо ему вѣсть уже, яко хотять убити и. Въставъ, нача пѣти: «господи, что умножишася стужающи ми; мнози, въсташа на мя; мнози глаголют о души моеи»; и пакы: «яко стрѣлы твоя унзоша во мнѣ; яко азъ на раны готовъ, болезни моя пред мною есть выину»; и пакы глаголаше: «господи, услыши молитву мою, внуши моление мое истиною твоею, услыши мя правдою твоею, не вниди в суд с рабомъ твоимъ; яко не оправдится пред тобою всякъ живъ, яко погна врагъ душю мою». И концавъ псаломъ, и видѣ, яко посланѣ суть губить его, и нача пѣти псалтырю, глаголя, яко «обиидоша мя унци тучни и сборъ злобывых осѣде мя. Господи боже мои, на тя уповахъ, спаси мя и от всѣх гонящих избави мя». Посемъ же нача пѣти канон; таче, концавъ заутренюю, помолися, глаголя, зря на икону, на Владычнь образъ: «господи Исусе христе, иже симъ образомъ явися на земли спасениа ради нашего, изволивыи своею волею пригвоздитися на крестѣ, волею приимъ страсть грѣх ради нашихъ, и мнѣ тако сподоби прияти страсть; се же не от противникъ приемлю, нь от своего брата, и не сътвори ему, господи, в семь грѣха». /л.76об./ И помолившюся ему, возлеже на одрѣ своемъ. И се нападоша, яко звѣрие дивии. около шатра, и насунуша копьи, и прободоша Бориса и слугу его, и падоша на немь. Бѣ бо сь любимъ Борисомъ, и бяше бо отрокъ сь сынъ Угорескъ, именемъ Юрги, его же любляше Борисъ повелику; бѣ бо Борисъ възложилъ на него гривну велику злату, в неи же предстояше пред нимъ. Избиша же отрокы многы; Георъгеви не могуще сняти гривны сея вборзѣ съ шеи, усѣкнуща главу его, тако сня, отвергъша главу его прочь; тѣм же послѣдѣ не обрѣтоша тѣла его въ трупьи. Бориса же убивша оканнии и увертѣвше в шатеръ, возложьша на кола, везоша и еще дышюще. Увидѣвъ же се оканныи Святополкъ, яко еще дышеть, посла два Варяга приконьчатъ его. Онѣма же пришедшима, и видѣша, яко еще живу сущу ему, единь ею изъвлекъ мечь, пронзе и въ сердце. Тако скончася блаженыи Борисъ, вѣнець приимъ от христа бога, съ праведными причтеся, съ пророкы и апостолы, съ ликы мученичьскыми въдваряяся, Аврааму на лонѣ почивая, видя неиздреченную радость, въспѣвая съ аггелы, веселяся с ликы святыхъ. И положиша тѣло его, отаи принесъше Вышегороду, у церкви святого Василиа. /л.77./ Оканнии же си убиици приидоша Святополку, акы хвалу имуще безаконьници. Суть же имена симъ законопреступникомъ: Путьша, Талець, Оловиць, Ляшко; отець же их сатана. Сицѣ бо слугы бѣси бывают; бѣси бо на зло посылаеми бывают, а аггелп на благое слеми суть. Аггелъ бо человѣку не стваряеть зла, нь благо мыслить ему всегда, паче же крестияномъ помагаеть от супротивнаго врага диавола; а бѣси на злое всегда ловят, завидяще ему, понеже видят человѣка богомъ почтена, и завидяще ему, на злое скоро слеми суть. Рече бо богъ: «кто идет прельстить Ахава» и рече бѣсъ: «се азъ иду». Золъ же человѣкь, тщася на злое, не хуже ееть бѣса; бѣси бо бога боятся, а золъ человѣкъ ни бога боиться, ни человѣкъ ся стыдит; бѣси бо и креста господня боятся, а золъ человѣкь ни креста господня боится. Тѣм же глаголашеть Давыдъ: «аще во Вперёд убо право глаголете, право судите, сынове человѣчьстии; ибо въ сердци безаконие дѣлаете на земли, неправду рукы ваша съплетають; уничижени быша грѣшници от ложеснъ, заблудиша от чрева, глаголаше лжю; ярость их по образу змиину». Святополкъ оканныи помысли в себѣ, рекъ: «се, уже убих Бориса; како бы погубити Глѣба». Приимъ Каиновъ смыслъ, съ вѣстью посла къ Глѣбу, /л.77об./ глаголя сице: «поиди вборзѣ, отець тя зовет, и нездравить ти велми». Глѣбъ же въборзѣ въсѣдъ на конѣ, с маломъ дружины поиде: бѣ бо послушливъ отцу и любимъ отчемь. И пришедшю ему на Волгу на конѣ, и потъчеся конь во рвѣ, и наломи ногы мало; и прииде къ Смоленьску, и поиде от Смоленьска, и яко близъ бѣ мѣсто строино, Вперёдѣкы на Смядынѣ в кораблици. В се же время пришла бѣ вѣсть къ Ярославу от Передславы о отни смерти, и посла Ярославъ къ Глѣбу, глаголя: «отець ти умерлъ. а брат ти убиенъ от Святополка». Се слышавъ Глѣбъ, възьпи 6 съ слезами, плачася по отци, паче же и о братѣ, и нача молитися съ слезами, глаголя: «увы мнѣ, господи, луче бы ми умрети съ братомъ, нежели жити на свѣтѣ семъ прелестьнѣмъ. Аще бо быхъ, драгыи мои брате, видѣлъ бы есмь лице твое аггельское, то и селика постиже мя; уне ми бѣ с тобою умрети, господине мои; нынѣ же азъ что сътворю, умиленныи и очюжденныи от твоея доброты и от отца моего многыя доброты. О, честнѣишии мои господине и драгыи брате, аще еси деръзновение получилъ у господа, моли о моемъ унынии, дабы и азъ сподобленъ былъ ту же страсть прияти и с тобою жнти, неже въ свѣтѣ семъ прелестьнѣмъ». /л.78./ И сице ему стенющю и плачющю и въздыхающю, слезами омачающю, и часто бога призывающе, приспѣша внезапу, послании от Святополка злыя слугы. Святыи же шедши въ кораблецѣ, и срѣтоша усть рѣкы Смядынѣ; тогда оканныи оступиша в корабли. Поваръ же Глѣбовъ, именемь Торчинъ, иземь ножь, зарѣза Глѣба вборзѣ, яко агня незлобиво, мѣсяца септября въ 5 день; и принесеся жерътва чиста, и възиде на небесныя обители къ господу, и узри желаемаго си брата, и въсприяста вѣнца нетлѣнныя. Оканныи же убиица възратишася, и приидоша [къ] пославшему я. Яко сказаша Святополку, яко «створихомъ повелѣная тобою»; си слышавъ, възвеселися душею и сердцемь. И убиену же Глѣбови и повержену на мѣстѣ пусти межи двѣма колодама, якоже рече Давыдъ: «хранить господь вся кости ихъ, ни едина же от них не скрушится»; и сему убо святому лежащу долго время, и не оста в невѣдѣнии и небрежении отинуд пребыти, нь показа, овогда видѣша столпъ огненъ, овогда же свѣща горяща; и пакы пѣниа аггельская слышаху мимоходяще гостие, инѣи же, яко и ловы дѣюще и пасуще. Сиа же слышаще и видяще, не бы памяти ни единому же их о възыскании телесе /л.78об./ святого; ясно бо вси вѣдаху, яко въ Смоленьскѣ убиенъ, нь не вѣдяху, кде положенъ . Тогда помянуша, яко видѣша и свѣт велии в пустѣ мѣстѣ, и свѣща горяща; и то слышавше, послаша искатъ телесе святого съ честными кресты, и налѣзоша его, идѣже бяху видѣли. И привезъше и, и положиша его в Вышегородѣ, идеже лежит тѣло блаженаго Бориса, раскопавше землю, и тако положиша блаженое и святое тѣло, якоже бѣ лѣпо и честно.

 

В лѣто 6524 [1016]. Бысть сѣца у Любца, и одолѣ Ярославъ; а Святополкъ бѣжа в Ляхы. В Новѣгородѣ же тогда Ярославъ кормяше Варягъ много, бояся рати; и начаша Варязи насилие дѣяти на мужатых женахъ. Ркоша новгородци: «сего мы насилья не можемъ смотрити»; и собрашася в нощь, исѣкоша Варягы в Поромонѣ дворѣ; а князю Ярославу тогда в ту нощь сущу на Ракомѣ. И се слышавъ, князь Ярославъ разгнѣвася на гражаны, и собра вои славны тысящу, и, обольстивъ ихъ, исѣче, иже бяху Варягы ти исѣклѣ; а друзии бѣжаша изъ града. И в ту же нощь ис Кыева сестра Ярославля Передслава присла к нему вѣсть, рекши: «отець ти умерлъ, а братья ти избиена». И се слышавъ, Ярославъ заутра собра новгородцовъ /л.79./ избытокъ, и сътвори вѣче на полѣ, и рече к ним: «любимая моя и честная дружина, юже вы исѣкохъ вчера въ безумии моемъ, не топѣрво ми ихъ златомъ окупитѣ». И тако рче имъ: «братье, отець мои Володимиръ умерлъ есть, а Святополкъ княжить в Киевѣ; хощю на него поити; потягнете по мнѣ». И рѣша ему новгородци: «а мы, княже, по тобѣ идемъ». И собра вои 4000: Варягъ бяшеть тысяща, а новгородцовъ 3000; и поиде на нь. Святополкъ же то слышавъ, и ссбра бещисла множество вои, изиде противу его къ Любцю, и сѣде ту на полѣ со множествомъ вои. Ярославъ же пришед, Вперёд березѣ на Днѣпрѣ; стояша ту 3 мѣсяци, не смѣюще ся соступити, Воевода Святополчь, именемъ Волчии Хвостъ, ѣздя подлѣ рѣку. укаряти нача новгородци: «почто приидосте с хромчемь тѣмъ, а вы плотници суще; а мы приставимъ вы хоромовъ рубить». И нача Днѣпръ мръзнути. И бяше Ярославъу мужь воприязнь у Святополка; и посла к нему Ярославъ отрокъ свои нощью. Рекъ к нему: «оньсии, что ты тому велишь творити; меду мало варено, а дружины много». И тъ рече мужь: «рчи тако Ярославу: да аще меду мало, а дружинѣ много, да к вечеру дати». И разумѣ Ярославъ, яко /л.79об./ в нощь велит сѣщися; а абие того вечера перевозися Ярославъ на ону Вперёднѣпра и лодьи отринуша от берега; и тои нощи поидоша на сѣчю. И рече Ярославъ дружинѣ: «знаменаитеся, повиваите собѣ главы своя убрусомъ». И бысть сѣча зла, оже за рукы емлющеся сѣчаху и по удолиемъ кровь течаше; мнозѣ вѣрнии видяху аггелы божиа помагающа Ярославу; и до свѣта побѣдиша Святополка. И бѣжа Святополкъ в Печенѣгы, и бысть межи Чахы и Ляхы, никим же гонимъ пропаде оканныи, и тако злѣ живот свои сконча; яже дымъ и до сего дни есть; а Ярославъ иде къ Кыеву, сѣде на столѣ отца своего Володимира; и абие нача вои свои дѣлитѣ старостамъ по 10 гривенъ, а смердомъ по гривнѣ, а новгородцомъ по 10 гривенъ всѣмъ, и отпусти ихъ всѣх домовъ, и давъ имъ правду, и уставъ списавъ, тако рекши имъ:

«по се грамотѣ ходите, якоже списах вамъ, такоже держите».

Содержание                                                                                                                                1141 - 1180

 987 - 989                                              Содержание                                   Русская Правда 1016,  1017 - 1071

 987 - 989                                              Содержание                                   Русская Правда 1016,  1017 - 1071