Кликни на квадрат справа, чтобы открыть вкладки сайта
Перепечатка в интернете разрешена при условии наличия активной ссылки на сайт " Святая София и Великий Новгород: История и современность".
В лѣто 6942 [1434]. /л.255./ Князь Юрьи Дмитриевич взя град Москву и сяде на великом княженьи. Того же лѣта, въ веснѣ, прииха князь великои Василии Васильевич в Новъгород на святои недѣли, априля въ 1. Тогда же на святои недѣли, априля въ 5, выиха весь великыи Новъгород ратью на поле на Зарѣчьскую сторону к Жилотугу, а князь Василии былъ тогда на Городищи, и не бысть новгородцом ничего же. Того же [лѣта] преставися князь великыи Юрьи Дмитриевич. Тои веснѣ поиха на поставление Еуфимеи новгородчкыи кь митрополиту Герасиму въ Смоленьско априля 11; а князь Василии поиха на Москву априля 26. Тои же веснѣ подписана бысть прежняя полата въ владычнѣ дворѣ. Того лѣта прииха в Новъгород архиепископъ владыка Еуфимеи, поставленъ и благословенъ митрополитом Герасимомъ мѣсяца маия 26. Того же лѣта прииха князь Василии Юрьевич в Новъгород при владыци Еуфимии. Тои осени выиха из Новагорода князь Василии Юрьевичь и много пограби, ѣдуци по Мьстѣ и по Бѣжичкому верху и по Заволочью, и много зла бысть от него. Тои же осени поставиша церковь камену в околоткѣ Иоанн Златоустъ, на старои основѣ, Іюсадникъ Григории Кирилович и Есифъ Ондрѣянович /л.255об./ Горошкова [внукъ].
В лѣто 6943 [1435]. ѣздиша воеводы новгородчкыи в зимѣ: посадникъ новгородчкои Иванъ Васильевиць, и посадникъ Григории Кюрилович, и тысячкои Федоръ Олисиевич, Есифъ Васильевиць, Онанья Семенович, Остафѣи Есифович, и бояри новгородскыи и новгородчовъ много, а с рушаны Федоръ Остафьевъ, Михаила Буиносовъ и порховицѣ; и идоша триима путми, и казниша ржевиць, и села вся пожгоша по Ръжевѣ, по плесковьскыи рубежь, божиею помощью приидоша в Новъгород вси здрави и с полономъ.
Тои же зимѣ князь великыи Василии Васильевич человаше крестъ к новгородчомъ, а новгородци къ князю великому человаша крестъ, отступитися князю великому новгородчкои отцины Бѣжичкаго верха и на Ламьском волокѣ и на Вологдѣ, а новгородчкымъ бояром отступитися князьщинъ, гдѣ ни есть; и князь великыи нялъся слати своих бояръ на розвод землѣ на Петровь 29 день, а новогородцом слати своих бояръ. Того лѣта заложи архиепископъ Еуфимии у себе во дворѣ церковь камену на воротех святыи Иоанн Златоустъ. Тои осени свершиша церковь ту; толко мастеры сверъшивъ сошлѣ съ церкви, и том часѣ /л.256./ церковь паде.
В лѣто 6944 [1436]. Ослѣпленъ бысть на Москвѣ от князя Василья Васильевича князь Василии Юрьевиць. Того лѣта послаша новгородци на отвод земли на Бѣжичкыи верхъ посадникъ Григории Кюрилович и Ивана Максимова, а житьих Кузму Тарьсьина, Ивана Максимова, а иных на Ламьскыи волокъ и на Вологду; и князь великои своих бояръ не посла, ни отцины новгородчкои нигдѣ же новгородцом не отведе, ни исправы не учини. Того лѣта архиепископъ Еуфимии опять сверши святого Иоанна Златоустаго въ другии ряд и часы надъ полатою наряди звонящии. Того лѣта владыка Еуфимии заложи церковь камену святого Николу на Вежищах. Тои осени, божиимъ попущениемъ, мразъ поби обилье в жатву уже во всеи Новгородчкои области; и тои же осени бысть вода велика и выломи ледом ноць мержею у великого мосту 7 городѣнь и Жилотугъ мостокъ снесе. Тои зимы послаша новгородци посадника новъгородского Григориа Кюриловича к Жидимонту, и князь Литовьскыи Жидимонтъ человаше крестъ к новгородцемъ к послом, и взяша миръ.
В лѣто 6945 [1437]. Прииха в Новъгород с Москвѣ, от князя великаго ВасильяВасильевича, князь /л.256об./ Юрьи Патракиевич чорнаго бору прошати, и новгородци даша князю черныи боръ, и выиха из Новагорода князь Юрьи Патрикиевич. Тои веснѣ подъписанъ бысть Иоанн Златоустъ въ владычнѣ дворѣ на воротех. Тои же веснѣ прииха изо Цесаряграда на Москву от патриарха Иосифа митрополит Сидоръ Гричинъ на митрополию. Тои веснѣ вода подмывала у Дитинца город, и оползевала земля от стѣны, и падеся стѣна камена и колоколница от Волхова. Того лѣта владыка Еуфимии на вѣцѣ в ризахъ благослови крестомъ посадниковъ и тысячкых и весь великыи Новъгород в недѣлю, и поиха на Москву к митрополиту Сидору июля въ 7, на память святого Фомы. Того лѣта паде церковь на Вежищах святыи Никола каменъ. Того лѣта владыка Еуфимии заложи церковь камену святыи Петръ на воротех у себе въ дворѣ, а старую церковь порушавъ. Того лѣта мостъ Великыи свершиша. Тои осени прииха с Москвы в Новъгород митрополит Сидоръ Гричинъ октября въ 9, и почестиша его владыка и посадникы и боярѣ и купчи и весь великыи Новъград, и на зимѣ поиха митрополит въ Пьсковъ [и] къ Цесарюграду; и во Пьсковѣ постави имъ анхимандрита Геласья и дасть ему суд владычнъ и вси пошлины. /л.257./
В лѣто 6946 [1438]. В веснѣ прииха в Новъгород князь Юрьи Семенович, марта въ 3. Того лѣта опять поставиша церковь святого Николу на Вежищах, на старои основѣ, каменъ.
В лѣто 6947 [1439]. Постави архиепископъ Еуфимии ключницю хлѣбную камену. Того лѣта архиепископъ Еуфимии омаза извистью святую Софѣю всю. Того же лѣта постави архиепископъ Еуфимии колоколницю камену на старомъ мѣстѣ, на городѣ, идѣже палася до основаниа. Того же лѣта обрѣтоно бысть тѣло архиепископа Иоана, при коемъ былѣ суздалцѣ под Новымъгородом. Того же лѣта архиепископъ Еуфимии позлати гробъ князя Володимера, внука великаго Володимера, и подписа; такоже и матери его гробъ подписа, и покровъ положи, и память имъ устави творити на всякое лѣто мѣсяца октября въ 4.
В лѣто 6948 [1440]. Убьенъ бысть в Литвы князь великыи Литовьскыи Жигимонтъ Кестутьевич Олександромъ Черторискымъ и братомъ его Иваномъ, а княжилъ 9 лѣт. Сеи бѣ князь лют и немилостивъ и серебролюбивъ паче человѣкъ, и много князеи литовьскых погуби, и иныя истопи, а ины погуби мечем, а паневъ и земь/л.257об./скых людеи не мало безъ милосердия изгуби; того ради и богъ на него наведе сию злую смерть. И тако не яшася за сына его за Михаилу, за злобу отца его, и всѣ литовьскыи грады и рускыи избраша собѣ князя великаго Казимира королевича, Ягоилова сына, и посадиша его в Вилнѣ на великомъ княженьи тихо и безмятежно. Того же лѣта погорѣ Полтескъ всь; а князь Юрьи Семенович из Новаграда великаго выѣха в Литву, и князь великыи Казимиръ дал ему очину его всю, Мстиславъ и Кричевъ, иных градовъ и волостеи не мало; он же възгордився, засяде Смоленско, и Полоческъ, и Витепьскъ, и бяше ему не полезно и людемъ на мятежь великъ и на брань. Тои же осени, убоявся, видя свою дерзость, еже не разумьемъ створи, избѣже на Москву. Того же лѣта постави владыка церковь камену святую Анастасию. Того же лѣта постави владыка комнату камену менщую.
В лѣто 6949. [1441] На зимѣ князь великыи Московьскыи Василии Васильевич възверже нелюбье на Новъгород Великыи, присла грамоту розметную и повоева волостеи новгородчкых много . Новгородци же послаша архиепископа Еуфимья /л.258./ и с нимъ бояръ и житьих людеи, и наѣхаша его в Деревах у города у Дѣмяна, и докончаша с ним миръ поВперёдѣ, и даша ему 8000 рублевъ; а псковици, пособляя князю великому Василью, много землѣ Новгородчкои повоеваша и пакости створиша не мало. В то же время воеводы новгородчкыя с заволочаны по князя великого земли повоеваша много противу того, что князь воевалъ новгородчкыя волости. Тои же зимѣ приѣха митрополитъ Исидоръ съ осмого сбора на Русь из Рима, и нача зватися легатосомъ от ребра апостольскаго, сѣдалища римьскыя власти, и митрополитомъ римьскымъ, и нача поминати папу римьскаго въ службѣ, и иныя вещи новыя, их же николиже слышахомъ от крещениа Рускыя земля; а повелѣ в лячкых божницах рускымъ попом свою службу служити, а в рускых церквахъ капланомъ, Литва же и Русь за то не изымашася. Того же лѣта, повелѣньемъ пресвященнаго архиепископа великого Новагорода владыкы Еуфимья, подписана бысть церковь святыи Никола на Вежищахъ. Того же лѣта подписана бысть полата болшая владычня и сѣни пережнии. Того же лѣта постави архиепископъ Еуфимеи церковь святыи /л.258об./ Борисъ и Глѣбъ, на старои основѣ, во Околоткѣ; и быша ему пособьници новъгородци.
В лѣто 6950 [1442]. Приѣха митрополитъ из Литвы на Москву, и князь великыи Василеи Васильевич повелѣ ему служити; слышавъ от него въ службѣ, что поминаеть папу римьскаго, а не патриарха Цесаряграда, и иных вещии много не по обычаю Рускыя земля, и рече князь великыи: «при нашеи братии, князеи великых Рускыя земля, сего не бывало, и азъ сего не хощу слышати»; и повелѣ жити ему в манастырѣ и приставомъ повелѣ стрещи его, он же избѣже въ Тферь и оттолѣ в Литву.
Того же лѣта князь великыи московьскыи възверже нелюбье на князя Дмитрея Юрьевича и погонися по немъ; и онъ отбѣжа в новгородчкыи Бѣжичкыи верхъ, и много волостемъ пакости учини; и присла в Новъгород посолъ: «что бы есте мене приялѣ на своей волѣ». Новгородци же отвѣщаша: «хошь, княже, и ты к намъ поѣди; а не въсхошь, ино какъ тобѣ любо». Того же лѣта постави боголюбивыи архиепископъ новгородчкыи владыка Еуфимеи святого Спаса Преображение в Русѣ, на старои основѣ, а быша пособници /л.259./ новгородци и рушани; и свершена бысть семтября мѣсяца въ 13 день. В тои же день приѣха из Новагорода архиепископъ, и повелѣ быти бдѣнью всенощьному, господьскаго ради праздника, и облечеся въ вся священыя одежа, и с нимъ сборъ святыя София, и повелѣ рускымъ игуменомъ и попомъ с собою службу служити, и свяща ю самъ на праздникъ Въздвижения честьнаго креста, и святую литургию свершивъ; веселяшеся блаженыи сердцемь и душею, възирая на храмъ святого Спаса и видя своего дѣла начатокъ добрѣ свершенъ, еже устроивъ собѣ на память вѣчную и на оставление грѣховъ, и всимъ христьяномъ прибѣжище и радость и веселье вѣрнымъ, и похвала архиепископу от людии, приходящих в домъ святого Спаса и възирающимъ на церковь и глаголющимъ: «благословенъ богъ, иже положивъ на сердце господину нашему создати храмъ святого Спаса высочаише первои». И добрѣ ю украси, и иконы на златѣ добрым писаньемъ устрои, иныя потребныя мѣста добрѣ сверши, якоже подобаеть церкви на красоту, и церковныя служебныя съсуды серебреныя створи, и иныя сосуды серебряныя /л.259об./ устрои на потребу манастырю. В то же время былъ посадник новгородчкыи Иванъ Васильевич, держалъ руское посадниство.
А священа бысть при игуменѣ Иванѣ святого Спаса. Того же лѣта постави архиепископъ владыка Еуфимеи церковь камену святого Николу въ своемъ дворѣ. Того же лѣта поставиша церковь камену святого Прокопья на Бѣлои. Того же лѣта постави архиепископъ владыка Еуфимеи поварьнѣ камены и комнату каменну въ своемъ дворѣ. Того же лѣта бысть пожаръ въ Плотьничьскомъ концѣ: загорѣся от Щитнои улицѣ мая въ 4, и погорѣ половина Конюховы улицѣ и Запольская вся, и за город прешед, погорѣ до Онтонова манастыря. И пакы, того же мѣсяца мая 11, на память священномученика Мокиа, загорѣся на Подолѣ, и бысть пожаръ лютъ и пакости людемъ много, и церквии каменых огорѣ 12, и христьяньскых душь богь вѣсть колко погорѣ, и конець весь погорѣ до святого Георгиа, и ту преста на Лубяницѣ. И по малѣ временѣ, того же мѣсяца, погорѣ Заполье Микитины улицѣ, и бысть пакость людемъ велика, кои вносилися к нимъ съ живо/л.260./ты своими. Си же пожары бывають грѣхъ ради наших, да ся быхомъ покаялѣ от злобъ своихъ. В то же время людие от скорби тоя великыя пожарныя, похвативше люди, глаголюще от ярости смушени: «въ таинѣ ходите и людемъ не являитеся, и зажигаете град, и людѣи губите»; и овѣх на огнѣ сожьгоша, а иных с мосту сметаша. А богъ вѣсть, испытая сердца человѣческая, право ли есть глаголющаа.
Влѣто 6951. [1443] Постави архиепископъ великого Новагорода владыка Еуфимеи духовницу камену и сторожну камену въ своемъ дворѣ. Того же лѣта поставиша церковь камену святого Николу на Кречевѣ.
В лѣто 6952. [1444] Семтября 14 приѣхалъ князь Иванъ Володимерович в Новъгород на пригороды, на которыхъ был Лугвень и сынъ его Юрьи по новгородчкому прошению; а князь Юрьи Лугвеньевич поѣха къ Нѣмцемъ, и Немьцѣ ему пути не даша, и онъ отъѣха на Москву. Тои же осени пришедши Нѣмцѣ у Ямѣ города посад пожьгоша и берегъ повоеваша, а в Новъгород прислаша: «мы вас не воюемъ, а воюеть васъ
князь Григории изъ заморья Клевьскыи про своего проводника /л.260./ Итолка Ругодивца»; а то все лгаша Нѣмци. Тои же осени изъ князя великого отцины изъ Тферьского много повоеваша землѣ и селъ новгородчкых, Бѣжичкыи верхъ и Заборовье и Новоторскыи волости вси. А из Литвы князь великыи Казимиръ присла в Новъгород, а ркя такъ: «возмите моихъ намѣстниковъ на Городище, а язъ васъ хочю боронити; а съ княземъ есмь с московьскымъ миру не взялъ васъ дѣля»; и новгородци по тому не яшася. Тои же зимы, шедше новгородци в Нѣмѣцкую землю за Нарову съ княземъ Иваномъ Володимеровичемъ, поплениша и пожгоша много около Ругодива и до Пурдознѣ, и подлѣ Норову и до Чюдьского озера. Того же лѣта, събравшеся Нѣмци, местеръ со всими своими вои, пришедше под город под Яму, бивше и пушками, и стоявше 5 днии, и по Вочкои земли и по Ижерѣ и по Невѣ поплениша и пожгоша; а города ублюде богъ и святыи архистратигъ Михаилъ, не взяша, а самых Нѣмець много паде под городомъ, а инѣи язвени отъидоша въ свою землю. А в то же время в городѣ вь Ямѣ былъ князь Василеи /л.261./ Юрьевич Суздальскых князеи; а новгородци послаша селниковъ лускых и вочкых и ижерьскых бояръ наперед, а сами хотѣша ити с ними за Нарову воевати съ княземъ Иваномъ Володимеровичемъ. И в то же время, по грѣхомъ нашимъ, начаша кони мрети в городѣ и по волостемъ велми много; новгородци же въспятишася и не поидоша за Нарову. А в то время псковици прислаша в Новъгород свои послы о миру, и узрѣша, оже в Новѣгородѣ кони много падуть, а новгородци не идоша за Нарову, и отъѣхаша безъ миру. Того же лѣта ходиша Корѣла на Мурманѣ, избиша ихъ и повоеваша, и пленивше, и приидоша здоровѣ.
В лѣто 6953. [1445] Архиепископъ великого Новагорода владыка Еуфимеи постави церковь камену на Хутинѣ святого Варлама, а на верху колоколницу. Того же лѣта архиепископъ Еуфимеи великого Новагорода заложи манастырь святого Георгия в Городкѣ, и стѣну каменую понови, и церковь святого Георгиа понови и подписа, идѣже опало, и покры ю чешуею, и бысть христьяномъ прибѣжище. Того же лѣта приѣха в Новъгород с Москвы князь Юрьи Лугвеньевич, и новгородци даша ему коръ/л.261об./мление, по волости хлѣбъ, а пригородовъ не даша; а князь Иванъ отъѣха в Литву. Тои же зимѣ князь великыи Василеи насла Тотаръ два царевица на литовьскыи городы, на Вязму и на Брянескъ, и на иныи городы безъвѣстно, и много потратиша, и въ полонъ сведоша и пожьгоша, мало и не до Смоленьска. И то слышавъ князь Литовьскыи Казимиръ, и посла своихъ пановъ и рать свою на Можаескъ и на иныи городы, 5 городовъ взя, и плени земли много и повоева, и христьяньству погибель велика бысть. Тои же зимы поиде князь великыи Василии противу тотарьского цесаря Махмета, и много христьянъ от мраза изъмре, а иных Тотарове избиша и землю пусту сътвориша; и пособи богъ князю великому Василью, и побѣгоша Тотарове, а иныи побьены быша. Тои же зимѣ князь Тферьскои Борисъ взялъ новгородчкых волостеи 50, повоева и пограби бѣжичкых и около Торьжку, и Торжок взялъ. Тои же зимы послаша новгородци на съѣздъ с Нѣмци, с местеромъ, князя Юрья и бояръ и купцевъ; и местеръ же захотѣ Острова, того ради безъ миру розъѣхавшеся. А в Новѣ/л.262./городѣ хлѣбъ дорогъ бысть не толко сего единого году, но всю десять лѣтъ: по двѣ коробьи на полтину, иногда боле мало, иногды менши, иногда нѣгдѣ купить; и бысть скорбь и туга христьяномъ велми, толко слышати плачь и рыданье по улицам и ио торгу; и мнозѣ от глада падающе умираху, дѣти пред родители своими, отци и матери пред дѣтыми своими; и много разидошася: инии в Литву, а инии в Латиньство, инѣи же бесерменомъ и Жидомъ ис хлѣба даяхуся гостемъ. А в то же время не бѣ в Новѣгородѣ правдѣ и праваго суда, и въсташа ябетници, изнарядиша четы и обѣты и целованья на неправду, и начаша грабити по селамъ и по волостемъ и по городу; и бѣахомъ в поруганье сусѣдомъ нашимъ, сущимъ окрестъ нас; и бѣ по волости изъѣжа велика и боры частыя, криць и рыдание и вопль и клятва всими людьми на старѣишины наша и на град нашь, зане не бѣ в насъ милости и суда права.
Того же лѣта постави архиепископъ Еуфимеи церковь камену святого Еуфимья теплую у себе в сѣнехъ, и подъписа и иконами украси; а все то здѣлано в четыре мѣсяци. Того же лѣта /л.262об./ поставиша княжанци церковь камену святыхъ Мироносиць на старои основѣ. Того же лѣта поставиша в Русѣ церковь камену святыи Дмитрии. Того же лѣта Василии Шенкурьскои и Михаила Яколь, воеводы новгородчкыи, поидоша ратью заволочкою въ трех тысяцахъ на Югру; и поимавше югорьскых людеи много, и жонъ ихъ и дѣтеи, и располошишася; онѣ же, Югрици, доспѣвше над ними облесть, а ркя тако: «мы хотимъ вамъ дань даяти, а хотимъ счестися, и указати вамъ станы и островы, уречища»; а в то время скопившеся и ударившеся на острогъ на Васильевъ, и много добрых людеи, дѣтеи боярьскых и удалых людеи избиша 80; и бѣ жалостно слышати убьенье ихъ. А Василии убѣжа съ сыномъ своимъ Семеономъ в малѣ дружинѣ, а иныи разбѣгошася по лѣсу; а другыи воевода Михаила Яколь в то время былъ во инои рѣкѣ, и потомъ Михаила приѣхалъ къ Васильеву острогу и видѣ острогъ разоренъ, а своихъ побитыхъ, а иныя разбѣгъшися, и нача искати своихъ по рѣцѣ; и скопишася к нему Василеи съ сыномъ и иная и вси, и приѣхаша въ свою землю. /л.263./
Того же лѣта приидоша Свѣя Мурманѣ безвѣстно за Волокъ на Двину ратью, на Неноксу, повоевавъ и пожгоша и людеи пересѣкоша, а иных в полонъ поведоша. Услышавше то двинянѣ, придоша вборзѣ, иных иссѣкоша, а иных прислаша въ Новъгород с четыредесятъ; а воеводы ихъ, Ивора и Петра и третьего, убиша; инѣи же, мало вметавшеся в корабли, отбѣгоша. Того же лѣта створися знаменье велико во градѣ Суздалѣ, въ церкви святыя Богородица сборнои, мѣсяца априля 20, в канунъ Препловенья, при великом князи Василии Васильевичѣ, при епископѣ суздальскомъ Аврамьи: начашася напрасно святительскыя гробы внутри горѣти и падати, а на завтрее, въ самыи празникъ Препловленья, падеся церкви сборная святая Богородица. Того же лѣта князь великыи Василии, собравъ вои, и поиде на того же Махмета и приде въ Суздаль; и бывшу ему въ Еуфимьева манастыря, и без вѣсти наидоша Тотарове, и бысть сѣча велика князю великому с Тотары, и по грѣхомъ нашим побѣженъ бысть князь великыи; изымавше его Тотарове, и ведоша его во Орду, а с нимъ князя Михаила Ондрѣевича и иных множество бояръ и молодых людеи и чернцевъ и черниць, а иных множество /л.263об./ иссѣкоша; а князь Иванъ Ондрѣевич и князь Василии Ярославлич а тыи ранены в малѣ дружинѣ утекоша. А опослѣ того побитья от Тотаръ и сие бысть зло: на 6 день, егда збѣгошася въ Москву и со животы изо всих сторонъ останокъ людеи, и загорѣся Москва внутри города и выгорѣ вся, и много христьянъ погорѣ, числомъ семъсотъ; а животы всѣ погорѣша, и верхъ въпаде церкви сборныя святого Михаила, а другая церковь паде Въздвиженье честнаго креста. Того же лѣта, мѣсяца августа 7 день, архиепископъ великого Новагорода владыка Еуфимии, благословивъ своихъ дѣтеи А посадниковъ и тысячкых и весь великыи Новъгород, и поѣха за Волокъ благословити новгородчкую отцину и свою архиепископью и своихъ дѣтеи. Того же лѣта, мѣсяца августа 22, князь тферьскыи Борисъ, приславъ своихъ воевод на Торжокъ, останокъ людеи разгна и пограби, а иныя погуби, а иныя на окупъ подая; а животовъ и товара московьского и новгородчкого и новоторьского сорокъ павосковъ свезе въ Тферь, а иныя павоскы потопиша в рѣцѣ с товаромъ; а в Бѣжичкомъ верьху и по Заборовью осмидесят волостеи повоева въ два году. /л.264./
В лѣто 6954. [1446] Отпусти цесарь Махмет князя великого Василья на Рускую землю и взя на немъ окупа двѣстѣ тысяць рублевъ, а иное богъ вѣсть да онѣ. Того же лѣта начаша людие денгѣ хулити серебряныя, даже и всѣ новгородци другъ на друга смотря, и бысть межи ими голка и мятежь и нелюбовь; и посадник и тысячкыи и весь Новъгород уставиша 5 дѣнежьниковъ, начаша переливати старыи денги, а новыи ковати в ту же мѣру, на 4 почки таковых же, а от дѣла от гривны по полуденги; и бысть христьяном скорбь велика и убытокъ в городѣ и по волостемъ; да и сие не забвено будеть в послѣднех родех. Того же лѣта, генваря въ 3, бысть облакъ тученосенъ и з дожгемъ, и паде вкупѣ пшеница и рожь и жито на полѣ и на лѣсѣ от града за 5 верстъ, вдале от Волховца и до Мьстѣ рѣкѣ на 15 верстъ; людье събравше елико кто изообрѣтъ, и принесоша въ град; гражанѣ же стекошася видити сие преславное чюдо, откуду и како бысть. Тои же зимы, мѣсяца генваря 23, приѣха архиепископъ изъ Заволочья в Новъгород. Того же мѣсяца въ 30, на память святых треи святитель, Василья Великого, Григорья Богослова, Иоана Златоустаго, архиепископъ Еуфимеи свяща сборомъ церковь теплую святого Еуфимья.